Prečo je príroda niekedy lepšia ako pracovné listy?

Mnohé školy a škôlky sa pri výučbe spoliehajú na pracovné listy, ktoré majú pomôcť deťom osvojiť si nové poznatky. Avšak výskumy ukazujú, že mozog dieťaťa sa rozvíja efektívnejšie, keď sa učí v pohybe a reálnom prostredí. Voľná hra v prírode, kde si deti môžu objavovať svet vlastným tempom, má omnoho väčší dopad na ich mozgový vývoj než pasívne sedenie nad papierom.

Ako pohyb a objavovanie stimulujú mozog

  • Keď sa dieťa pohybuje, aktivujú sa viaceré oblasti mozgu naraz – senzorická, motorická aj kognitívna. To vedie k lepšiemu uchovaniu informácií.
  • Príroda ponúka nekonečné možnosti na experimentovanie a riešenie problémov v reálnom svete, čo podporuje logické myslenie a kreativitu.
  • Pohyb na čerstvom vzduchu zlepšuje koncentráciu a schopnosť učiť sa, čo dokazujú aj štúdie o vplyve pobytu v prírode na ADHD.

Skutočné skúsenosti vs. abstraktné úlohy

Pracovné listy často vyžadujú od detí, aby si predstavovali veci, ktoré v skutočnosti nikdy nevideli ani nezažili. Napríklad učiť sa o listoch stromov ich vyfarbovaním na papieri nie je ani zďaleka tak efektívne ako skutočné dotýkanie sa listov, ich skúmanie a zisťovanie, ako sa menia v rôznych ročných obdobiach.

Louv, R. (2005). Last Child in the Woods: Saving Our Children from Nature-Deficit Disorder. Algonquin Books.