Ak hľadáte škôlku, do ktorej pošlete krásne vyobliekané dieťa v drahom značkovom oblečení, tak rovno môžete ísť hľadať inam.
Čo keby sme nechali deti objavovať svet pomocou toho, čo im ponúka príroda? Palice sa môžu stať prútmi na ryby, mečmi, ceruzkami na kreslenie do piesku. Kamene môžu byť počítadlá, stavebné bloky alebo hudobné nástroje. Práve voľná hra s prírodnými materiálmi poskytuje deťom nenahraditeľné podnety na rozvoj ich mozgu.
Neznamená to, že v našej škôlke nenájdete elektronický včielku bee-bot, alebo magnetické fotopríbehy od Elarinu na rozvoj čitateľskej gramotnosti, či knihy Albi s hovoriacimi perami, alebo Pixit – premakanú pomôcku na rozvoj snáď každej zručnosti, alebo stavebné bloky, šróbovacie sady, tehličky pre detičky, kinetický piesok, play-doh, kuchynku, domček pre bábiky a množstvo a množstvo kníh.
Znamená to, že naša Škôlka sv. Michala skrátka neskracuje pobyt vonku. Naozaj dbáme na to, aby naše deti boli 2 hodiny čistého času doobeda aj poobede vonku. Doobeda vždy na edukačnej prechádzke a poobede vždy na našom dvore.
Ako prírodné materiály podporujú rozvoj mozgu
- Taktické učenie: Hranie sa s rôznymi textúrami (hlina, voda, tráva) stimuluje jemnú motoriku a rozvíja hmat.
- Kreatívne myslenie: Prírodné prvky nemajú jednoznačnú funkciu, takže deti musia byť kreatívne a využívať ich rôznymi spôsobmi.
- Rozvoj jazykových schopností: Keď si deti vymýšľajú príbehy pri hre v prírode, učia sa komunikovať a rozvíjať slovnú zásobu.
Ako môžeme podporiť učenie v prírode?
- Nechajme deti stavať príbytky z vetví a listov.
- Podporujme ich v tvorbe vlastných príbehov a hier.
- Využime prírodné prostredie na učenie matematiky – napríklad počítanie kameňov alebo meranie dĺžok palíc.
Ďalšie čítanie
▶ Gray, P. (2013). Free to Learn: Why Unleashing the Instinct to Play Will Make Our Children Happier, More Self-Reliant, and Better Students for Life. Basic Books.
Psychológ Peter Gray vysvetľuje, ako voľná hra v prírodnom prostredí podporuje rozvoj detského mozgu.